رنگ ترافیکی چیست؟
رنگ ترافیکی جهت ایجاد نظم در تردد و تفکیک خطوط حرکت وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع رنگ ترافیکی  نقش ویژه ای در ایجاد نظم و ایمن سازی خیابان ها و جاده ها ایفا می کند و موجب افزایش دقت رانندگان قبل از رسیدن به موقعیت های خطر ساز می گردند. در این مقاله قصد داریم که شما را با ویژگی ها و کاربردهای انواع رنگ ترافیکی آشنا کنیم.
 
خط کشی های صورت گرفته با رنگ ترافیکی زمانی در ایمن سازی جاده ها و معابر موثرند که :
1-    به وضوح قابل رویت باشند.
2-    فام و درخشندگی رنگ ترافیکی در طول روز تغییر نکند و در تقابل با سطح جاده و اطراف ، محدوده جاده را به خوبی مشخص کند.
3-    در هنگام شب ، دارای قابلیت بازتاب نور برگشتی تحت نور چراغ های جلوی خودرو باشند.
مجتمع صنایع شیمیایی ریف ایران  با راه اندازی بزرگترین ناوگان تخصصی اجرای رنگ های ترافیکی و بکارگیری برترین تکنولوژی روز دنیا توانسته است انواع رنگ ترافیکی ویژه خیابان ها ، جاده ها ، فرودگاه ها ، بلوک های بتنی و نیوجرسی ، گاردیل ها و ... تولید و اجرا نماید.
شرکت ریف ایران با بهره گیری از علوم مهندسی ترافیک و تطابق محصولات با استانداردهای بین المللی AS – BS – EN – JIS و نیز استانداردهای ملی ایران و برخورداری از واحد کنترل کیفی سیار و ارائه خدمات پشتیبانی مناسب همواره در جهت رضایتمندی و جلب نظر مشتریان خود گام برداشته است.
جهت مشاوره ، استعلام و خرید رنگ ترافیکی ریف ، به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.
کارشناسان ما همواره پاسخگوی شما هستند تا به شما در زمینه خرید رنگ ترافیکی مناسب ، مشاوره های تخصصی ارائه کنند و بهترین راه حل را  به شما پیشنهاد دهند.
 

 
 رنگ های ترافیکی به سه گروه اصلی تقسیم می شوند:
  • رنگ ترافیکی گرم
  • رنگ ترافیکی سرد
  • رنگ ترافیکی دو جزئی
 
رنگ ترافیکی گرم چیست؟
رنگ ترافیکی گرم برپایه رزین های آلکیدی ، هیدروکربنی و اپوکسی می باشد و که جهت خط کشی بسترهای آسفالتی و بتونی مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ ترافیکی گرم به صورت پودری بوده که در اثر اعمال حرارت نرم شده و به محض سرد شدن سخت می شود. این رنگ ترافیکی در انواع مختلف به صورت اسپری گرم ، اسکرید ، اکستروژن تولید میگردند.

کاربرد رنگ ترافیکی گرم : رنگ ترافیکی گرم جهت خط کشی خطوط ممتد جداکننده ، خطوط کناری ، هشداردهنده و سرعت گیر ، استفاده می شوند. این رنگ ها جهت مسیرهای پرتردد با حجم بالای ترافیک استفاده می گردد.
هزینه خط کشی رنگ ترافیکی گرم حدود 2 تا 3 برابر هزینه رنگ ترافیکی سرد می باشد ، اما به دلیل دوام زیاد و افزایش قابل توجه میزان دید در بسیاری موارد رنگ ترافیکی گرم جایگزین بسیار مناسبی برای رنگ ترافیکی سرد می باشد.

تفاوت های رنگ ترافیکی گرم با رنگ ترافیکی سرد؟
1-    عمده ترین تفاوت این است که خط کشی رنگ ترافیکی گرم با اعمال دمای بسیار بالا انجام می گیرد. در صورتی که خط کشی رنگ ترافیکی سرد ، نیازی به اعمال دمای بالا ندارد.
2-    تفاوت دیگر رنگ ترافیکی گرم ، برگشت ناپذیری فیلم رنگ سرد پس از تبخیر آب یا حلال می باشد.

اجرای رنگ ترافیکی گرم:
چسبندگی مناسب رنگ ترافیکی گرم به بسترجاده یا خیابان ، به عواملی از جمله نوع و شرایط سطح رویه های آسفالتی بستگی دارد.در حین اجرا ، سطح قیر بر اثر حرارت گرما نرم می شود و رنگ ترافیکی گرم با سطح اتصال برقرار می کند.
برای ایجاد چسبندگی بهتر رنگ ترافیکی گرم ، باید قبل از اجرای رنگ ، پرایمر مخصوص رنگ گرم برپایه رزین های اصلاح شده با ضخامت مناسب اعمال گردد.
رنگ ترافیکی گرم براساس نوع مواد تشکیل دهنده ، ضخامت موردنظر، الگوی خط کشی و همچنین نوع راه و وضعیت رویه سطح کار به روش های زیر اجرا می گردد:
اسپری: با ضخامت 1150 – 1500 میکرون اجرا می گردد.
اسکرید : با ضخامت 2000 – 3000 میکرون اجرا می گردد.
اکستروژن (هشدار) : با ضخامت 5000 – 6000 میکرون اجرا می گردد.

 
روش اسپری:
متداول ترین روش اجرای خط کشی رنگ ترافیکی گرم ، روش اسپری می باشد . این روش دارای مزایای زیادی نسبت به سایر روش ها می باشد. در این روش پس از اعمال دمای زیاد به رنگ ترافیکی گرم ، به حالت مذاب  در می آید سپس این مواد مذاب همراه با هوای فشرده بر سطح جاده پاشیده می شود. منبع تغذیه هوای فشرده به پیستوله متصل شده تا ،مواد موردنظر علاوه بر اتمیزه شدن ، در راستای موردنظر جهت داده شوند. در روش اجرای اسپری می بایست سرعت جریان مواد مذاب و فشار هوای فشرده تنظیم و کنترل گردد.
سیستم تغذیه در ماشین اسپری باید عایق باشد و به اندازه ای حرارت ایجاد کند که مواد مذاب در دمای موردنظر شرایط عملیاتی معمول ، پمپاژ گردد.
مزیت اجرای رنگ ترافیکی گرم به روش اسپری این است که خط کشی را می توان با سرعت های بالاتر انجام داد و خط کشی های اجرا شده در طی زمان های کوتاهی آماده عبور ترافیک هستند. خط کشی با رنگ ترافیکی گرم به روش اسپری برای خط کشی های ضخیم تر از 2500 میکرون در مقایسه با روش های اکستروژن و نواری مناسب نمی باشند. این روش در کاربردهای بزرگ با سرعت 15 – 10 کیلومتر بر ساعت انجام شده و در کمتر از یک دقیقه بعد از خط کشی قابل استفاده است.
 
روش اسکرید:
در روش اسکرید ، رنگ ترافیکی گرم در یک مخزن روکش دار حرارت داده شده ، سپس مقدار معینی از مواد مذاب به داخل یک نازل سر ریز می شود. نازل مجهز به یک دریچه خروجی است که براساس ضخامت خط کشی موردنظر ، تنظیم می شود.
پس از اتمام مواد موجود در مخزن نازل ، فرآیند مجدد تکرار می شود.در طی فرآیند اجرا ، دمای مذاب باید ثابت باشد. فرآیند اسکرید " اکستروژن تحت نیروی وزن" نیز نامیده می شود.
اجرای رنگ ترافیکی گرم به روش اسکرید برای اجرای خط کشی های ضخیم مناسب است. این روش برای محور آزاد راه ها ، بزرگراه با شانه آسفالتی و خاکی کاربرد دارد.
لازم به ذکر است در گردنه های برف گیر که عملیات راهداری ( برف روی و نمک پاشی) انجام می شود و در مناطقی از مسیرها که قرار است روکش شوند ، بایستی از عملیات خط کشی اسکرید جدا خودداری گردد.
 

روش اکستروژن:
رنگ های ترافیکی گرم که با روش اکستروژن اجرا می شوند در یک مخزن دو جداره ی مجهز به روغن ، پیش حرارت داده می  شوند تا به شکل مذاب در آیند. مخزن مذکور باید مجهز به همزن دائمی باشد.
مواد مذاب از طریق یک مارپیچ تغذیه که در داخل یک استوانه تعبیه شده ، به سمت نازل شیاری خروجی هدایت می شوند و از طریق شیار پهن و ثابت خروجی ، به شکل نوار بر روی سطح جاده اجرا می شوند. لازم به ذکر است که با این روش می توان خط کشی را به دو شکل لقمه ای یا طرح دار و نواری اجرا کرد.
عواملی که در حین اجرای خط کشی رنگ ترافیکی گرم باید کنترل شوند عبارتند از :
سرعت حرکت ماشین
سرعت تغذیه مواد ( برحسب دور بر دقیقه مارپیچ )
ارتفاع شیار خروجی از سطح جاده
دمای ماده مذاب
غالبا روش اکستروژن سریع تر از روش اسکرید انجام می شود. خط کشی با این روش سریع تر از اسکرید انجام می شود.خط کشی با این روش بطور متوسط با سرعت 5 کیلومتر بر ساعت انجام می شود و جاده 20 - 10 دقیقه پس از اجرا آماده تردد است.
 
رنگ ترافیکی سرد چیست؟
رنگ ترافیکی سرد جهت اجرای انواع خطوط استتار ، کناری ، ممتد و مقطع استفاده می شوند.  این رنگ ترافیکی شامل انواع زیر می باشند:
  • رنگ ترافیکی کلروکائوچو
  • رنگ ترافیکی اکریلیک ترموپلاست
  • رنگ ترافیکی واتربیس
رنگ ترافیکی کلروکائوچو:
رنگ ترافیکی بر پایه رزین کلروکائوچوی طبیعی (کلرینه شده ) است که جهت خط کشی بسترهای آسفالتی مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به رنگ آلکید معمولی دوام و ماندگاری بیشتری دارد.
در فرمولاسیون این رنگ مقداری مواد نرم کننده و خشک کن نیز وجود دارد. مشخصات فنی این رنگ های ترافیکی در استاندارد ملی ایران به شماره 399 آورده شده است.

ویژگی های رنگ ترافیکی کلروکائوچو:
سختی بالا ، مقاومت سایشی عالی و چسبندگی مناسب روی سطوح رنگ های قدیمی از جمله ویژگی های این رنگ است. این رنگ ترافیکی را می توان غالبا به روش اسپری برای خط کشی های عرضی و طولی و سایر خط کشی ها استفاده نمود.
برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد رنگ ترافیکی کلروکائوچو کلیک کنید.
 
 
رنگ ترافیکی اکریلیک ترموپلاست:
رنگ ترافیکی برپایه رزین های اکریلیک پایه حلالی است که جهت خط کشی بسترهای آسفالتی و بتونی مورد استفاده قرار می گیرد. مشخصات فنی این رنگ های ترافیکی در استاندارد ملی ایران به شماره 3758 آورده شده است.
 
ویژگی های رنگ ترافیکی اکریلیک ترموپلاست:
سرعت بالای خشک شدن ، مقاومت شیمیایی خوب ، چقرمگی و چسبندگی مناسب روی سطوح رنگ های قدیمی و مقاومت نوری بالا از جمله ویژگی های این رنگ ترافیکی است.
رنگ ترافیکی اکریلیک ترموپلاست در شرایط نامناسب آب و هوایی از جمله دماهای بسیار پایین ، دماهای بسیار بالا و شرایط مرطوب ازسرعت خشک شدن مناسب تری برخوردار بوده و خواص اجرایی بهتری دارد. در چنین شرایطی رنگ های ترافیکی اکریلیک پایه حلالی عملکرد بهتری نسبت به رنگ های ترافیکی اکریلیک پایه آبی دارند.
 
 
رنگ ترافیکی اکریلیک ترموپلاست نانو کامپوزیت:
رنگ ترافیکی برپایه رزین های اکریلیک پایه حلالی نانوکامپوزیت است که جهت خط کشی بسترهای آسفالتی و بتونی مورداستفاده قرار می گیرد. مشخصات فنی این رنگ ترافیکی در استاندارد ملی ایران به شماره 3758 آورده شده است.
ویژگی های رنگ ترافیکی اکریلیک ترموپلاست نانو کامپوزیت:
مقاومت بالا به سایش و خراش ، مقاومت شیمیایی خوب ، چقرمگی و چسبندگی مناسب روی سطوح رنگ های قدیمی و مقاومت نوری بالا از جمله ویژگی های این رنگ در مقایسه با رنگ ترافیکی اکریلیک ترموپلاست است. رنگ ترافیکی اکریلیک ترموپلاست نانو کامپوزیت به دلیل داشتن مقاومت به سایش و ضربه پذیری در خط کشی باندهای فرودگاه دارای کاربردهای بسیار زیادی می باشد.
تولید انحصاری این محصول در اختیار شرکت ریف ایران بوده و به شماره 005186 در اداره مالکیت صنعتی ایران ثبت اختراع گردیده است.
برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد رنگ ترافیکی اکریلیک ترموپلاست نانو کامپوزیت کلیک کنید.



رنگ ترافیکی اکریلیک پایه آب:
رنگ ترافیکی بر پایه رزین های اکریلیک پایه آب است که جهت خط کشی بسترهای آسفالتی و بتونی مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ ترافیکی به دلیل فقدان مواد آلی فرار دوستدار محیط زیست بوده و بواسطه عدم تاثیر بر استانداردهای کنترل کیفیت هوا ، خطرات کم آتش سوزی و سلامتی و ایمنی بیشتر در حین تولید و مصرف مورد استقبال واقع شده است.
مزایای رنگ ترافیکی اکریلیک پایه آب :
جایگزین مناسب برای رنگ های پایه حلال ، عدم وجود بوی آزار دهنده حلال های آلی ، غیرقابل اشتعال بودن ، کمتر بودن خطرات جابجایی و انبارداری ، سرعت بالای خشک شدن ، کارایی بهتر خط کشی در شب ، عدم ترکیب با آسفالت و در نتیجه عدم بروز مشکل قیرزدگی از مزایای این نوع رنگ می باشد.
برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد رنگ ترافیکی اکریلیک پایه آب کلیک کنید.
 
 
 
رنگ ترافیکی اکریلیک دو جزئی چیست؟
رنگ ترافیکی برپایه استرهای اکریلیک اسید و متاکریلیک اسید است که جهت اجرای انواع خطوط ، نقوش و علائم افقی با ضخامت و دوام بالا در سطح خیابان ها و جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد.
این رنگ از دو جزء اصلی رزین و عامل پخت تشکیل شده است و از لحاظ ماهیت و نحوه اجرا به گروه رنگ های ترافیکی سرد تعلق دارد. این رنگ 100 درصد جامد بوده و نیاز به استفاده از تینر و حلال ندارد. اجرای این نوع رنگ نیاز به انجام طراحی بر روی سطح داشته و به منظور دیده شدن خط کشی در شب ، امکان پاشش گلاسبید به صورت روپاشی میسر می باشد. زمان خشک شدن رنگ ترافیکی دو جزئی 20 تا 40 دقیقه بوده و پس از آن آماده تردد می باشد.
 
 
تفاوت رنگ ترافیکی دوجزئی با رنگ ترافیکی سرد :
-    عدم نیاز به تجهیزات خاص ج اجرا
-    دوام بالا
-    قابلیت اجرا تا ضخامت 3500 میکرون و حتی بیشتر
 
 عوامل موثر بر عملکرد و دوام خط کشی ها:

کیفیت رنگ ترافیکی: انتخاب رنگ ترافیکی با کیفیت مناسب و مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی و براساس نوع روسازی ، شرایط اقلیمی و میزان تردد بسیار حائز اهمیت می باشد. ماندگاری و دوام رنگ ترافیکی، با کیفیت رنگ ارتباط مستقیمی دارد.

کیفیت گلاسبید: وجود دانه های شیشه ای در بستر رنگ ترافیکی موجب بازتاب نور خودروها و مشاهده رنگ ها در تاریکی می گردد.دانه های شیشه ای ( گلاسبید ) دارای درجه های کیفی متفاوتی می باشند که به طول عمر و ماندگاری این عملکرد کمک شایانی می کند.

 
نوع و شرایط روسازی: سطح جاده ای که خط کشی بر روی آن اجرا می گردد مهم ترین عامل تاثیرگذار بر عملکرد مواد خط کشی است. خصوصیات اصلی نظیر زبری ، تخلخل سطح و حساسیت به گرما بایستی در انتخاب رنگ ترافیکی و نوع خط کشی ها مورد توجه قرار گیرد.

آلودگی های سطح: سطح روسازی ، قبل از هر گونه خط کشی ، باید تمیز ، خشک و عاری از آلودگی باشد تا امکان برقراری پیوند بین ماده خط کشی و سطح رویه بوجود آید.
شرایط اقلیمی : با توجه به گستردگی و تنوع شرایط آب و هوایی ، انتخاب نوع مواد و اجرای خط کشی باید با توجه به ویژگی های جوی هر منطقه صورت گیرد.

ویژگی هایی از قبیل : میزان ، شدت و نوع بارندگی ، حداقل و حداکثر دما و رطوبت نسبی محیط و سطح روسازی . این شرایط در زمان اجرای خط کشی و گردش سالیانه آب و هوا حائز اهمیت می باشند.
وضعیت ترافیک: شرایط ترافیکی یکی از عوامل مهمی است که باید در انتخاب نوع مواد و روش کاربرد آن ها در نظر قرار گیرد.این ویژگی ها از دو بعد ( حجم ترافیک ) و ( ترکیب ترافیک) مورد بررسی قرار می گیرد.

اجرای رنگ ترافیکی: با استفاده از اپراتورهای کار آزموده و ماشین آلات مناسب ، رنگ با ابعاد و ضخامت موردنظر مشتری بایستی اجرا گردد.سپس گلاسبید به میزان لازم بر سطح رنگ ترافیکی پاشش می شود . در صورت نیاز به رقیق کردن رنگ ، بایستی از تینر مخصوص رنگ ترافیکی و مقدار کافی استفاده نمود.همچنین بایستی نگهداری خط از زمان اجرای رنگ ترافیکی تا خشک شدن کامل آن به بهترین نحو انجام شود و در طول این زمان به وسایل نقلیه اجازه تردد بر روی خطوط داده نشود.
 
 
 
ارتقاء فرهنگ رانندگی و ایجاد نظم در هنگام تردد: حرکت وسایل نقلیه در بین خطوط ضمن کاهش بار ترافیک ، نقش مهمی در عملکرد و ماندگاری خط کشی در طول زمان دارد.