برای ثابت نگاه داشتن دمای ساختمان در فصول مختلف با صرفه جویی انرژی کمتر راهکارهای مفیدی وجود دارد.از آن جمله رعایت اصول صحیح عایق کاری بخش های گوناگون ساختمان و همچنین جلوگیری از ورود هوای بیرون به داخل ساختمان می باشد.
عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد.نکته مهم در انتخاب عایق میزان مقاوتی حرارتی آن است.هر چه قدر این مقاومت بالاتر باشد حرارت کمتری از لایه های عایق عبور می کند و صرفه جویی بیشتری به همراه دارد.
راه های زیر برای کاهش اتلاف انرژی پیشنهاد می شود:
1-    استفاده از قاب های PVC یا آلومینیومی دو جداره
2-    استفاده از پنجره ها یا شیشه های دو جداره
3-    استفاده از شیشه های کنترل کننده نور مانند شیشه های رفلکتیو
دیوارها حدود 35 درصد از انرژی داخلی ساختمان را هدر می دهند و می توان برای جلوگیری از این اتلاف از عایق های حرارتی در داخل و خارج به جای آجرهای توپر ، از سفال استفاده کنیم.چرا که تبادل حرارتی کمتری دارد. همچنین با سفید کردن دیواره های خارجی می توان از جذب انرژی گرمایی جلوگیری کرد. تبادل دمایی دیواره هایی که از داخل عایق بندی شده اند سریع تر می باشد ، ولی دیواره های عایق بندی شده از خارج می توانند نقش بهتری در حفظ انرژی داخل اتاق داشته باشند بنابراین تغییرات دما در داخل اتاق کمتر خواهد بود. برای جلوگیری از تبادل حرارتی کف ساختمان در واحد های آپارتمانی می توان از روش های زیر استفاده کرد:
قرار دادن یک عایق حرارتی سخت در کف ساختمان:
این نوع عایق باید فشردگی زیادی داشته باشد تا به مرور زمان باعث نشست در کف ساختمان نشود. بالا آوردن کف ساختمان و ایجاد یک لایه هوا در زیر ساختمان:
این فضا را می توان به وسیله پشم شیشه یا پشم سنگ فله ، پر کرد.عایق های نرم ( پشم شیشه ) در طول زمان می لغزند و خراب می شوند بنابراین باید آنها را مخصوصاً در مکان های قائم نصب کرد.
در ساختمان هایی که روی پیلوت قراردارند می توان سقف پیلوت را از پایین عایق کاری حرارتی نمود.
برای جلوگیری از اتلاف انرژی در سقف ها و پنجره ها نیز می توانیم:
از عایق های حرارتی در زیر و روی سقف استفاده کنیم.
از سقف های دوپوش با لایه هوا در وسط آن استفاده کنیم.بهتر است که عایق بندی قسمت های بالایی ساختمان را بیشتر از قسمت های پایینی آن در نظربگیریم.
به منظور پیشگیری از ورود هوای گرم از خارج در فصل گرم حتی الامکان دو درب را در مدخل ورودی قرار دهیم. در طول زمستان دریچه های کولر را بسته و پنجره ها را با درزگیر هوابندی کنید.
درها و پنجره ها را با بتونه درزگیر یا لایه های پلاستیکی درزگیری کنید. با کمی سرمایه گذاری جهت درزگیری و هوابندی می توانید هزینه های گرمایش منزل خود را دو تا سه برابر کاهش دهید. با تعمیر به موقع بام از نفوذ آب به داخل جلوگیری کنید ، زیرا عایق حرارتی خیس شده بی ارزش بوده و کارائی ندارد. برای عایق کاری حرارتی درز بین دیوارها و پنجره ها می توانید از فوم های استفاده کنید. وجود این درزها بطور قابل توجهی از کارایی عایق کاری می کاهد.
محصولات ریف ایران جهت عایق کاری ساختمان:
پوشش عایق رطوبتی سفید ریف
پوشش عایق رطوبتی پودری
خمیر درزگیر اکریلیک